Hoe we denken over ons personeel

Ga maar eens zoeken naar goed personeel dat graag voor een langere periode blijft werken. Dat valt niet mee en daarom hebben we de afgelopen 6 jaar gewerkt aan een sterk netwerk met gekwalificeerde verpleegsters en verzorgsters uit de Filipijnen die al minimaal 6 jaar in de EU werken.

Deze spreken allemaal vloeiend Engels maar we snappen dat dat in sommige gevallen best wat problemen kan geven. Maar voor ieder probleem is altijd een oplossing. 

In ieder paviljoen bewonen de 2 Filipijnse verpleegster de 4e kamer in het blok van 4 met 3 moeders. Overdag worden deze gekwalificeerde zorgkrachten aangevuld met een Nederlandse kracht die waar nodig bij de communicatie helpt. Tijdens de nachtelijke uren is er ALTIJD  minimaal1 Nederlandse supervisor in het ''THUIS'' die bij springt waar dat nodig is.

Uiteraard studeren de Filipijnse verpleegster Nederlands en die studie kan juist weer voor toenadering zorgen met moeders die wel Engels begrijpen en zo weer nieuwe interactie toevoegen. En het gaat voor de mensen die lijden aan dementie om herkenbaarheid en dus is het noodzakelijk dat het personeel niet bestaat uit ''job-hoppers''

Voor de Filipijnse verpleegsters is de gratis woonruimte in hun kamer juist het beste dat hen kan overkomen omdat ze zo niet ergens voor een rot kamer 800 per maand hoeven betalen en hun salaris dus kunnen besteden aan zaken zoals hun familie (die bijna altijd door hen wordt onderhouden). 

Ons personeel werkt in een zogenaamde Top-Bottom structuur waarbij in een geval van ziekte ALTIJD een superieur de taak van een ondergeschikte overneemt waarbij de collega's van die superieur de taken van die persoon er bij nemen. Meer verdienen is bij ons dus ook vaker meer werken en niet zoals helaas zo vaak in het leven de grootverdieners het minste werk zien doen. In leger-termen vervangt dus de Generaal de Sergeant zodra dat nodig is. Iedereen doet wat hij/zij moet doen.

Een heel belangrijk item is uiteraard het verloop van het personeel (of beter het ontbreken van dat verloop).
De moeders zijn gebaat bij vastigheid, vertrouwde gezichten en herkenbare namen. Dus ja, we betalen hoger dan marktconform  en we vragen ook meer. En we beseffen dat niemand in de zorg gaat werken voor het geld maar wij vinden het wel belangrijk omdat we hoge eisen stellen en vinden dat zoiets alleen redelijk is  zolang daar ook een hoger salaris (lees: waardering) tegenover staat. 

MEDISCHE ZORG:

Met bewoners die normaal gesproken allemaal op leeftijd zijn hebben we uiteraard niet alleen te maken met het Dementie Probleem maar er kunnen ook diverse andere kwalen de kop opsteken. Het kan dus zijn dat Medische Zorg (urgent) nodig is en uiteraard is er in het complex ALTIJD een gediplomeerde verpleegster aanwezig voor eerste hulp en hebben we directe contacten met artsen in de omgeving. Ook heeft ieder paviljoen de beschikking over een bus die geschikt is voor rolstoel-vervoer met een daarvoor gecertificeerde chauffeur.

Voor alle functies proberen we uiteraard eerst in de omgeving van het THUIS personeel te recruteren en ook staat uiteraard de deur altijd open voor iedereen die als vrijwilliger een handje wil toesteken.